Dag 3 brengt ons naar Sainte-Mere-Eglise waar vooral de parachute in de kerktoren de aandacht trekt.

Een screenshot van de gps

De overnachting in Ouistreham, duidelijk een havenplaats met Ferry's naar Engeland. Het af en aanrijden van vrachtwagens gaat de hele nacht door.

 

Het Hotel, de haven bij dag en nacht. Twee erg mooie Morgen's terwijl we aan een biertje zaten werden voor onze neus geparkeerd.

Een in originele staat verkerende Duitse bunker met geschutstoren. Moeilijk fotograferen omdat alles achter glas is tentoongesteld. Het geeft een duidelijk beeld van het leven in deze bunker, erg benauwd maar ze hebben alles wat nodig is, elektriciteit, water. Kombuis en ziekenboeg met een erg primitieve operatiekamer.

Buiten staat o.a. een LCA (landing craft assault) in mijn tijd als marinier sprong ik hier ook uit op Texel tijdens de amfibische training.

Bagpiper Millin advanced from Sword Beach to Pegasus Bridge

De originele bridge met eretitel Pegasus op het tentoonstellingsterrein

Majoor John Howard, had de leiding tijdens het veroveren van de brug.

Zicht op Omaha beach

We bezochten het Overlord museum

En de 'Batterie de Crisbecq'

Het zwaarste kanon van de batterij, doordat er iets misging in de munitiekamer werd het, drie en een halve meter dikke betonnen dak er af geblazen, daarbij kwamen 14 Amerikanen om.

Dit is de achterzijde van de geschutsbunker. Goed is de ravage te zien die de ontploffing veroorzaakte.

Met dit soort karretjes werden de granaten aangevoerd via een vernuftige railverbinding

Na een verschrikkelijk natte donderdagrit over de "Pont du Normandie" werd hotel  "Le Grand Chef" onze redding. Hier konden de motoren drogen in de garage en werd mijn motorbroek zonder pardon in de droger gestopt.

Dit kon natuurlijk niet ontbreken: Op het plein bij de beroemdste toren

screenshot van de gps, max snelheid (binnen de perken) en de totale afstand zijn de belangrijkste gegevens.